2014年8月23日

 1988年から26年間にわたり、「横浜線の顔」として走り続けてきた「205系」電車は、多くのファンや沿線の方々に見守られながら、その幕を閉じました。
 このページでは、退役後の205系の姿を写真や資料と共に紹介します。

  On August 23, 2014, series 205 of JR Yokohama Line brought down the curtain on its 26-year history while being watched by the fans and the people living along there.
  Here, I introduce figure of series 205 after the last run with photos and tables.

編成番号 製造年月日 最終営業日 最終運用 最終自走日 廃車回送日 譲渡配給日
the number of
formation
the date of
manufacture
the date of
last run
the number of
last operation
the date of
last run
(not in service)
the date of
transport for Nagano
(to scrap)
the date of
transport for Niitsu
(to transfar)
H1編成(KuRa H1F) 1988/09/02 2014/08/23 846K 2014/10/10 2014/10/17
H2編成(KuRa H2F) 1988/09/07 2014/07/11 702K 2014/09/23 2014/09/26
H3編成(KuRa H3F) 1988/09/14 2014/02/20 846K 2014/02/20 2014/02/26
H4編成(KuRa H4F) 1988/09/20 2014/05/27 846K 2014/05/27 2014/05/30
H5編成(KuRa H5F) 1988/09/26 2014/05/07 810K 2014/05/07 2014/05/09
H6編成(KuRa H6F) 1988/09/30 2014/05/21 702K 2014/05/21 2014/05/23
H7編成(KuRa H7F) 1988/10/05 2014/04/23 702K 2014/06/16 2014/06/20
H8編成(KuRa H8F) 1988/11/07 2014/07/30 702K 2014/10/04 2014/10/10
H9編成(KuRa H9F) 1988/11/15 2014/04/07 810K 2014/06/24 2014/06/27
H10編成(KuRa H10F) 1988/11/25 2014/02/14 702K 2014/04/28 2014/05/02
H11編成(KuRa H11F) 1988/12/02 2014/06/30 702K 2014/08/26 2014/08/29
H12編成(KuRa H12F) 1988/12/06 2014/04/02 846K 2014/07/01 2014/07/04
H13編成(KuRa H13F) 1988/12/09 2014/04/24 702K 2014/07/15 2014/07/18
H14編成(KuRa H14F) 1988/12/12 2014/06/07 846K 2014/08/05 2014/08/08
H15編成(KuRa H15F) 1988/12/15 2014/04/29 752K 2014/07/07 2014/07/11
H16編成(KuRa H16F) 1988/12/21 2014/03/08 836K 2014/05/12 2014/05/16
H17編成(KuRa H17F) 1989/01/13 2014/06/20 810K 2014/09/30 2014/10/03
H18編成(KuRa H18F) 1989/01/17 2014/06/02 810K 2014/08/19 2014/08/22
H19編成(KuRa H19F) 1989/01/20 2014/07/14 846K 2014/09/09 2014/09/12
H20編成(KuRa H20F) 1989/01/24 2014/02/16 ***K 2014/03/05 2014/03/07
H21編成(KuRa H21F) 1989/01/27 2014/03/12 702K 2014/06/10 2014/06/13
H22編成(KuRa H22F) 1989/01/31 2014/07/06 726K 2014/09/16 2014/09/19
H23編成(KuRa H23F) 1989/02/17 2014/04/22 702K 2014/07/29 2014/08/01
H24編成(KuRa H24F) 1989/02/21 2014/03/02 718K 2014/06/03 2014/06/06
H25編成(KuRa H25F) 1989/03/01 2014/04/18 846K 2014/07/22 2014/07/25
H26編成(KuRa H26F) 1990/09/11 2014/01/27 846K 2014/01/27 2014/02/04
H27編成(KuRa H27F) 1986/02/20 2014/07/30 810K 2014/10/21 2014/10/24
H28編成(KuRa H28F) 1985/09/10 2014/08/01 846K 2014/09/02 2014/09/05
  ※H20編成は豪雪による大規模輸送障害により最終運用不明。
    Since it was confused by a heavy snow, I do not know the number of last operation of KuRa H20F.
  ※H26編成は中間サハ2両(サハ204-126, サハ205-232)のみ廃車。それ以外は南武線へ転出。
    Only two vehicles (SaHa 204-126 and SaHa 205-232)were scrapped in KuRa H26F. Other than it were transferred to JR Nambu Line.
退役後の車両たち
川越車両センターに疎開されるH11編成
▲川越車両センターに疎開されるH11編成
KuRa H11F was evacuated to Kawagoe railyard.
 横浜線には28本の205系が在籍していましたが、うち5本は廃車、22本は海外譲渡、1本は南武線に転属する形となりました。一方、新型車両の投入ペースが早いため、205系の多くは廃車や譲渡の前に場所を追われ、首都圏各地の車両基地に疎開しました。

  28 train sets had belonged to JR Yokohama Line, but 5 of them were scrapped, and, 22 of them were tranferred to PT. KAI Commuter Jabodetabek, the one was transferred to JR Nambu Line. Since the introduce pace of new vehicle (series E233) is so quickly, most of the series 205 vehicles were evacuated to railyard of the various places in metropolitan area.
もうひとつのラストラン
 疎開された編成の中には車庫の都合で編成が短縮されたり、疎開関連回送で横浜線に再び現れる編成も存在しました。
 中でもH22編成は、横浜線の205系営業運転終了1ヵ月後に疎開返却回送のため7両編成で横浜線を通過し、「もうひとつのラストラン」として話題になりました。

  In the formation evacuated to, some formation was shortened on account of the railyard, other formation appears JR Yokohama Line again to movement with the evacuation. Above all, KuRa H22F passed JR Yokohama Line by 7 cars (without one car: SaHa 204-122) to return depot where it belong to. Because of this was one month after series 205 of the JR Yokohama Line last run, it was in a topic as "another last run".
 *Because series 205 of the JR Yokohama Line was 7 cas from debut to 1994, this became the topic in this sense.
横浜線内を走る7両編成のH22編成
▲横浜線内を走る7両編成のH22編成
KuRa H22F in JR Yokohama Line (7 cars)
退役後の車両たち
南武線で活躍していたナハ17編成
▲南武線で活躍していたナハ17編成
NaHa 17F(former KuRa H26F) in JR Nambu Line.
 2014年1月27日、横浜線で最初の離脱編成となったH26編成は、サハ2両(サハ204-126、サハ205-232)を廃車し、残りの6両が「ナハ17」編成として南武線へ転属しました。
 しかし、南武線での活躍も長くは続かず、南武線にも横浜線と同じ新型車両「E233系」が投入されたことで2014年10月29日に運用を離脱しました。

  KuRa H26F finished running in JR Yokohama Line first on January 27, 2014. And 2 cars of this which are SaHa 204-126 and SaHa 205-232 were scrapped, and other 6 cars were transfer to JR Nambu Line as NaHa 17F. However, since new model vehicle series E233 which is same as JR Yokohama Line was introduced JR Nambu Line, NaHa17F could not running for a long time. NaHa 17F left operation on October 29, 2014.
 海外譲渡配給回送は2014年5月下旬から始まり、一週間に1編成のペースで11月までほぼ毎週にわたって行われました。新潟県の新潟東港で船に積み込むため、一度新津にある車両工場まで機関車の牽引で回送されてから、大型トレーラーで港まで運ばれます。

  The movement for export began in the end of May, 2014. Because of to load a ship in Niigatahigashikou in Niigata, series 205 was pulled by an electric locomotive and goes to vehicles factory in Niitsu, and they were carried with large trailers to the port from there. These transportation was one formation a week, and carried out almost every week until November.
電気機関車の牽引で新津へ向かう横浜線車両
▲機関車に牽引されて新津へ向かう
Pulled by an electric locomotive and goes to Niitsu.
デポック車両基地に到着した元H15編成
▲デポック車両基地に到着した元H15編成
KuRa H15F in Depok EMU Depot.
 海外へ輸出された22本の横浜線の205系は、全てがインドネシアのジャカルタ首都圏鉄道へ譲渡されました。ジャカルタに到着した205系はトレーラーで車両基地まで運ばれた後、現地で走るための改造が行われました。

  28 train sets had belonged to JR Yokohama Line, but 5 of them were scrapped, and, 22 of them were tranferred to KRL Jabodetabek, the one was transferred to JR Nambu Line. Since the introduce pace of new vehicle (series E233) is so quickly, most of the series 205 vehicles were evacuated to railyard of the various places in metropolitan area.
海外で活躍する横浜線車両

2014年9月25日

 横浜線205系の多くは海外に輸出され、28編成のうち22編成がインドネシアのジャカルタ地方で再びお客さんを乗せることになりました。
 5月に海外譲渡のため横浜線を去ったH4編成は、同年9月25日に現地で元横浜線車両として初めて営業入りしました。

  On seputember 25, 2014, KuRa H4F which left JR Yokohama Line in May, 2014 started operation. This is the first time for starting to run commercially in series 205 of former JR Yokohama Line.

海外で活躍する横浜線車両
デポック駅に到着する試運転列車
▲デポック駅に到着する試運転列車
Trial run of KuRa H9F in Depok station.
 現地では車体塗装の変更に加えて、ドアステップや手すりの取付け、投石防止のための金網設置などが行われます。しかし、作業が中途半端な状態のまま本線で試運転を行うこともしばしばあるようです。

  In addition to a change of the body painting, a doorstep and the handrail were installed. Moreover, wire netting was instaled to protect front glass from stone-throwing damage. However, local railroad company seems to often make a trial run with a half-finished state of remodeling.
 運輸省試験を終えると、順次営業運転に入って行きます。元横浜線車両は9月から営業運転を開始しましたが、2015年1月5日にH27編成が運用入りしたことで譲渡された22編成すべてが営業入りしたことになります。

  After finish the test of the Ministry of Transport, series 205 start to run commercially in sequence. All 22 formation that were transferred start to run commercially since KuRa H27F was put into operation January 5, 2015.
営業運転を始めた元H4編成
▲営業運転を始めた元H4編成
KuRa H4F start to run commercially.
サハ204形100番台車内
▲現地でのサハ204形100番台車内
The inside of SaHa 204-100.
 内装に大きな変化はなく、ドアには現地用の注意喚起ステッカーが貼られています。その中には、「ドリアンの持ち込み禁止」などという独特の記述もみられます。
 また、窓には緊急時に窓ガラスを割って脱出するために赤いハンマーが設置されています。2013年12月に発生した車両横転・火災事故を期に全車両へ取り付けが進んでいます。

  Interior decoration does not have the big change, and an attention awakening sticker for Jakarta is put on the door newly. There is some of unique descriptions. For example, "Don't carry on the durian". The red part which is beside of a window is hammer. It is installed for the purpose of breaking vehicle windows and escaping in emergency. This is introduced since the horrific train accident that happened in December, 2013.
マンガライ駅に停まるH24編成
▲マンガライ駅に停車中の元H24編成。奥には長距離列車用の客車が見える。
マンガライ駅の先にはプキット・デュリ車両基地がある。
KuRa H24F in Manggarai station. The passenger car for long-distance train behind KuRa H24F.
元H6編成の試運転 元H21編成の試運転
▲▲元H6編成の試運転列車
▲▼元H21編成の試運転列車
Trial run of KuRa H6F and KuRa H21F.


これからも頑張れ!元横浜線205系電車たち!

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